Sunday, March 9, 2014

#PrayForMH370

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Seperti semua sedia maklum, hari ni, 8 Mac 2014, Sabtu is a very SADturday for us all. Sebuah pesawat MAS MH370 telah dilaporkan hilang dari radar pada jam 2.40 pg. pesawat berlepas pd jam 12.30 pg dan dijangka tiba di beijing pada jam 6.30 pg.

Sepanjang hari ni, mcm2 spekulasi keluar mengenai tragedi ini. Pertama sekali ada yang cakap kena hijacked ngan PKR sbb semalam Anwar telah dituduh bersalah atas kes liwat untuk kali kedua dan akan dipenjarakan 5 tahun. Yang ini sgt pfftt!!! Yang kedua ada pulak yg menyatakan pesawat telah mendarat kecemasan. Tp berita ini telah dinafikan oleh MAS dan mmg smpai sekarang pesawat masih hilang lagi. Ttapi, yg plg lojik sekarang adalah Kerajaan Vietnam telah melaporkan ada pesawat terhempas di Ho Chi Minh pd jam 5.50 pagi, Penduduk menjangkakan ia adalah meteor. Ramai yg telah mengesahkan berita ni.. tapi, kerajaan Malaysia mahu meneruskan siasatan.. Kepada yg tidak puas hati kerana kerajaan seolah olah masih mahu berteka teki dgn status pesawat tu apakata korang baca dulu gambar kat bawah ni..



Tragedi ini mmg telah mengganggu emosi seluruh rakyat Malaysia hari ni. Walaupun kita xkenal siapa yg ada dalam flight, tapi sebagai seorang manusia yg berhati perut, kita semua merasa kesedihan. Tapi, apa yg lebih menyedihkan apabila ada pihak yang masih boleh buat lawak isu ni. Contoh tadi di twitter tadi aku baru sound seorang minah ni sbb caption dia. Dia boleh cakap 'ala..pilot tu sj bawak jalan dlm air sbb dh selalu sgt terbang' Aku: Really?? Will u said the same thing if your family members in the flight? I bet you'll begged others to pray for them.. Selain kebodohan ini, ada lagi kebodohan lain.. macam Zed Zaidi. pastu ada jugak yg ckp,  'Jgn banned ultraman, ultraman je boleh selamatkan MH370 skarang.' Seriously, manusia cmni mungkin hbs blaja ilmu agama dulu.. Ada jugak ckp, 'Kapal terbang besar pun boleh hilang.' Dik, kau tau 'kun fayakun'? kalau Allah kata jadi, maka jadilah ia.. kalau Allah nak kau jadi sebesar gajah pun boleh.. Tp, itula realiti manusia skrg ni.. bila xtau nk meletakkan diri dlm situasi org lain.. jd la macam tu.. Nauzubillah.. Mudahan aku xtejerumus jd macam tu..

Akhir skali, marilah kita sama2 doakan yg terbaik dan semoga dipermudahkan segala urusan mereka dan keluarga di dunia dan akhirat, Amiin, #prayforMH370 #MH370

No comments:

Post a Comment

'Crying was an acceptable outlet, even if it made you feel raw and empty inside, it was still better than that build up of resentment that grew from not letting your emotions out.' -Dorothy Koomson for My Bestfriend's Girl-