Thursday, December 16, 2010

MA..

Kalau sebut ma,
apa yang terlintas kat fikiran korang?
hampir di seluruh dunia,
panggilan untuk mak atau ibu (dlm bhs kita),
adalah hampir sama..
hampir semua berasaskan 'm' atau 'ma'..
Amerika - mummy (pronounce mam-mi)
Sepanyol - mama
Portugal - mai
Korea - omoni
Taiwan - ma
Itali - madre
Perancis - mere
Belanda - moeder

dan banyak lagi la..mungkin korang boleh search sendiri..

kenapa boleh jadi mcm ni?
pernah x korang tertanya2?
adakah satu kebetulan?
menurut kajian,
semua ni ada kaitan ngan fisiologi manusia.
sejak dr baby lagi, perkataan pertama yg akan disebut adalah 'ma'
ini disebabkan baby xde gigi..
coba korang ketap bibir mcm baby (cover gigi atas bawah) dan coba cakap..
mesti bunyi ma yang keluar kan??

tp bg aku,
simple je..
sbb mmg mak adalah insan yg plg penting dan nombor satu dalam kehidupan seseorang..
insan yg memberi kita peluang untuk melihat dunia
mengenali erti kehidupan
melihat keindahan dunia
mengingatkan kita akan kezaliman yang berlaku
yang sentiasa berjaga2 untuk tidak membiarkan kita dilukai
Mak adalah seorang hamba Allah yang sanggup melakukan apa sj untuk anaknya

pesanan aku,
kepada semua yg masih punya mak,ibu,mother,mama,mummy dan yang sewaktu dgnnya,
hargailah..
jaga mereka sepenuh hati..
jgn mengeluh..
knp sering terjadi seorang ibu boleh menjaga anak seramai 10 org tp yg 10 org itu xmampu nak menjaga SEORANG ibu?
aku melihat anak buah aku membesar..
aku terfikir,
sesusah begini kah arwah ibu membesar kan kami adik beradik dulu?
dan aku,xsempat pun untuk membalas jasa nya...
aku harap pembaca semua berkesempatan membalas jasa org tua..
supaya tidak menyesal kemudian hari..

entry ini tiada kaitan ngan hari ibu..

sekian.




tengah sangat cemburu ngan Alleke...
wuuuu.....





Alleke berjumpa my Xavi..
(view link atas nk tengok betapa sweeeettt nya Xavi!)

aku:
semalam genap 2 tahun mak meninggalkan kami..
(sedang berusaha untuk tidak emotional dlm menulis..)


Photobucket

2 comments:

  1. salam...sbg anak mmg wajib kita berbuat kebaikan kpd insan bernama ibu nih....syurga itu di telapak kai ibu..

    ReplyDelete
  2. lee aneem, btol tu..kalau xde diorang,jgn harap la nak berblogging2 skarang ni kan??hehe

    ReplyDelete

'Crying was an acceptable outlet, even if it made you feel raw and empty inside, it was still better than that build up of resentment that grew from not letting your emotions out.' -Dorothy Koomson for My Bestfriend's Girl-